Hjälp barn i katastrofer

onsdag 24 september 2008

Semester

Jag har varit i ROM!
Lyckliga mig som fått tillbringa en hel vecka i Rom. Det var helt fantastiskt. Gissa om jag varit i många
smyckebutiker :-) Genomgående är det stora infattade halvädelstenar och mycket korall. Jag som inte riktigt är kompis med de stora, stora, glittrande smyckena hittade en liten butik på källarplan på tågstationen, Termini, där det också är som ett litet shoppingcentra. Där nere fyndade jag silversmycken i läcker design. Hittade också en liten guldsmedsbutik, inte långt ifrån Fontana di Trevi, som startade på 1950-talet. Där fick jag i födelsedagspresent de ljuvligaste pärlörhängen. Det finns gått om butiker och något för alla smaker. För alla med passion för skor är det ett rent mekka. Men det är bekväma skor som gäller som turist för Rom upplevs bäst gående.

På flyget hem föll jag över en spännande artikel om en smyckedesigner som heter Carolyn Roumeguere. Hon växte upp med den afrikanska Maasai stammen. Som barn tillverkade hon smycken av bönor, stenar och frön. Idag är hon en erkänd designer som tillverkar smycken inspirerade av afrika, asien och sydamerika. Läs mer om henne på http://www.couturelab.com/browse/D44.html. Hon gör fantastiska smycken.

Inga kommentarer: