Hjälp barn i katastrofer

onsdag 27 augusti 2008

Små funderingar en vanlig dag

Det är intressant att se vad människor har valt att bära för smycken. Jag roade mig med att titta på mina medpassagerares smyckeval på bussen häromdagen. De allra flesta hade väldigt diskreta smycken. Det var tunna kedjor med små hängen om halsen, en eller ett par ringar eventuellt med en mindre sten (mest vigselringar) och ett par örhänge, gärna pärlor. Detta är så långt ifrån en vetenskaplig undersökning man kan komma och urvalet denna dag var absolut inte representativt för landet (mest pensionärer) men ändå... det var ett sätt att få tiden att gå och så var det kul. Säkert hade flera av smyckena högre affektionsvärde än försäkringsvärde. Yngre människor är oftast mycket bättre på att uttrycka sig med kläder och smycken än äldre, det vet vi ju. Är det så att man tappar lusten att smycka sig ju äldre man blir? Jag hoppas verkligen inte det.

Läste häromdagen att höstens mode i alla fall i Köpenhamn gick i folklore stil. Blommor och fransar, bohemstil, rustika tyger och smycken är det som gäller.

Jag hade förmånen att för ett tag sedan få tillbringa några timmar i min absoluta favorit smyckebutik "bakom disken" och fick höra en intressant sak. Vid bröllop läggs det ofta otroligt mycket pengar på kläder, blommor, lokal, mat, festligheter m.m. Men vigselringarna, som man förhoppningsvis ska ha i riktigt lång tid, lägger man inte så mycket pengar på. Det börjar vända så smått och det är väl tur för ringarna är ju det man har kvar när gästerna gått hem och bröllopsresan är avklarad.

Jag vill igen slå ett slag för noën. De står högt på min önskelista. Jag vet att smyckena inte går in under budgetvarianten, men jag tycker de är vackra och det är fantastiskt bra att noën satsar på ekologiska smycken. Smyckena är handgjorda av ekologiskt guld och diamanterna är "konfliktfria" från länder som inte är i krigszonen. Jag ska börja spara nu!

Gå in och titta på http://www.noën.com/

Inga kommentarer: